МИР ЛИНГВИСТИКИ И КОММУНИКАЦИИ, 2009
№ 3 (16)
СОДЕРЖАНИЕ
I. ИССЛЕДОВАНИЯ
1. Ю.А. Сорокин/Yu.A. Sorokin
Институт языкознания Российской академии наук, г. Москва
Institute of linguistics of the Russian Academy of Sciences, Moscow
КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ И ЭТНОЛОГИЧЕСКИЕ НИШИ: ОПРЕДЕЛЕНИЕ
ПОНЯТИЙ И ИХ ИНТЕРПРЕТАЦИИ
CULTURAL AND ETHNOLOGICAL NICHES: DEFINITION OF
CONCEPTS AND THEIR INTERPRETATION
Идентификационный номер 0420900038\0025
Ключевые слова: культуральная ниша, этнологическая ниша, знак, диахрония, синхрония, аксиология.
Keywords: cultural niche, ethnologic niche, sign, diachrony, synchrony,
axiology.
В статье автором даны определения понятиям «культуральной ниши»
и «этнологической ниши», рассмотрен аксиологический статус содержания
культуральной/этнологической ниш, представлено описание и оценка составляющих
культуральной/этнологической ниш на диахроническом и синхроническом уровнях,
проанализирован иллюстративный вербальный материал.
The author gives some definitions of «cultural niche» and «ethnological niche»,
axiological status of content of culture/ethnological niches is also considered
in the article, components of cultural/ethnologic niches are described and
estimated on diachronic and synchronic levels, some illustrative verbal material
on the subject is analyzed.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
2. В.И. Шаховский/V.I. Shakhovsky
Волгоградский государственный педагогический университет, г. Волгоград
Volgograd state pedagogical University, Volgograd
ЭМОЦИОНАЛЬНАЯ/ЭМОТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ В МЕЖКУЛЬТУРНОЙ
КОММУНИКАЦИИ (ЕСТЬ ЛИ НЕЭМОЦИОНАЛЬНЫЕ КОНЦЕПТЫ?)
AFFECTIVE/EMOTIONAL COMPETENCE IN INTERCULTURAL
COMMUNICATION (ARE THERE UNEMOTIONAL CONCEPTS?)
Идентификационный номер 0420900038\0026
Ключевые слова: культура, эмоциональная/эмотивная
компетенция, коммуникация, концепт.
Keywords: culture, emotional/emotive competence, communications, concept.
Эмоции – это межкультурный референт, репрезентация и адаптация
которого варьируются в разных лингвокультурах. Все
культурные (как национальные, так и общечеловеческие) концепты эмоциональны. Для
успешной межкультурной коммуникации
необходимы эмоциональная и эмотивная компетенции речевых партнеров.
Emotions are an intercultural referent, which representation and adaptation vary
in different lingua-cultures. All cultural (both national, and
universal) concepts are emotional. There is both emotional and emotive
competence of interlocutors necessary for any effective intercultural
communications.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
3. Ю.Н. Варзонин/Yu.N. Varzonin
Тверской государственный университет, г. Тверь
Tver state University, Tver
КОММУНИКАЦИЯ В ПРОСТРАНСТВЕ ПРАВОСЛАВНОЙ КУЛЬТУРЫ:
РИТОРИКА ЖЕЛАНИЯ И ГЕРМЕНЕВТИКА МЕРЫ
COMMUNICATION IN THE SPACE OF ORTHODOX
CULTURE: THE RHETORIC OF DESIRE AND HERMENEUTICS MEASURES
Идентификационный номер 0420900038\0027
Ключевые слова: коммуникация, религия, ортодоксальная
культура, риторика, герменевтика.
Keywords: communication, religion, orthodox culture, rhetoric,
hermeneutic.
В статье ставится проблема взаимоотношений религии и культуры.
Разное понимание роли культуры и религии по-разному задаёт
пространство коммуникации.
Different approaches to the problem of links between religion and culture are
being described in this article. Different interpretations of their
role determine not similar communicative contexts.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
II. МАТЕРИАЛЫ И СООБЩЕНИЯ
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В ВУЗЕ И В ШКОЛЕ
4. В.А. Бальзамов/V.A. Balzamov
Тверской государственный университет, г. Тверь
Tver state University, Tver
ТЕМАТИЧЕСКИЙ ВОКАБУЛЯР НА ОСНОВЕ СЛОВОСОЧЕТАНИЙ
THEMATIC VOCABULARY BASED ON PHRASES
Идентификационный номер 0420900038\0028
Ключевые слова: вокабуляр, словосочетание, английский
язык, лексика.
Keywords: vocabulary, word-combination, English language, lexis.
Данная статья описывает возможные способы минимизации ошибок при
коммуникативных актах на английском языке. Тематически
организованная лексика помогает учащимся расширить их словарный запас, а
определённые словосочетания помогают более
правильно строить предложения.
This article deals with possible ways to minimize mistakes while communicating
in English. Thematically organized words and word
combinations help students to broaden their vocabulary and definite collocations
help avoid of incorrect sentences.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
III. ПУБЛИКАЦИИ
5. М.А. Серёгина/M.A. Seregina
Педагогический институт Южного федерального университета, г. Ростов-на-Дону
Pedagogical Institute of South Federal University, Rostov-on-don
ПАРЕМИОЛОГИЧЕСКАЯ РЕАЛИЗАЦИЯ СОДЕРЖАНИЯ АРХЕТИПОВ (НА
МАТЕРИАЛЕ РУССКОГО И НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКОВ) PAREMIOLOGIC
IMPLEMENTATION OF THE CONTENT OF ARCHETYPES (ON THE
MATERIAL OF RUSSIAN AND GERMAN LANGUAGES)
Идентификационный номер 0420900038\0029
Ключевые слова: паремия, коллективное бессознательное,
архетип, мифологема, бинарные оппозиции, русский язык, немецкий язык.
Keywords: proverb/proverbial phrase, collective unconscious, archetype,
mythologem, binary oppositions, Russian language, German
language.
В статье автор рассматривает понятие «архетип» как содержание
коллективного бессознательного, соотносит содержательные
аспекты понятий «архетип» и «мифологема» и выявляет их паремиологическое
наполнение.
In the article the author turns to the studying the definition of archetypes as
the collective unconscious content, to the correlating the
archetypes and mythologems and to its filling with Russian and German proverbs
and proverbial phrases.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
6. И.В. Михайлова/I.V. Mikhailova
Томский государственный политехнический университет, г. Томск
Tomsk state Polytechnic University, Tomsk
ГАЛО-ЭФФЕКТ КАК ФАКТОР ЭФФЕКТИВНОГО ВОЗДЕЙСТВИЯ В
РЕКЛАМНОМ ДИСКУРСЕ
HALO-EFFECT AS A FACTOR OF EFFECTIVE INFLUENCE IN
ADVERTISING DISCOURSE
Идентификационный номер 0420900038\0030
Ключевые слова: реклама, дискурс, полоролевой стереотип,
рекламный образ.
Keywords: advertising, discourse, sex-role stereotype, advertising
character.
В статье анализируется механизм создания социальных стереотипов
и рекламных образов, основанных на предложенных
стереотипах. Образ любого человека представляет собой совокупность компонентов,
которые находятся в определенном
соотношении с совокупностью компонентов, составляющих облик представленного
человека. Важную роль в том, чтобы
потребительский интерес был проявлен именно к данному рекламному сообщению,
играет применение гало-эффекта.
The article examines some mechanism for creating social stereotypes and
advertising images, based on the proposed stereotypes. The
image of any person represents a set of components that are correlated with a
set of components making image of an advertising character.
An important role to ensure consumers’ interest to the given advertising message
belongs to halo effect application.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
7. Е.В. Малышева/E.V. Malysheva
Тверская государственная сельскохозяйственная академия, г. Тверь
Tver state agricultural Academy, Tver
ОПЫТ ИССЛЕДОВАНИЯ КИНЕСТЕТИЧЕСКИХ ДЕЙСТВИЙ В ДИАЛОГОВОЙ ИНТЕРАКЦИИ
EXPERIENCE OF RESEARCH KINESTHETIC ACTION IN
THE DIALOGUE INTERACTION
Идентификационный номер 0420900038\0031
Ключевые слова: диалоговая интеракция, невербальная
коммуникация, кинестетические действия, прикосновение.
Keywords: dialogue interaction, nonverbal communication, kinesthetic
actions, touch.
В статье рассматривается опыт исследования кинестетических
действий, включенных в систему диалогического интерактивного
взаимодействия. При этом подчеркивается, что язык и неязыковые (в частности,
кинестетические) явления как средства общения,
являются основой коммуникации во всех ее разнообразных проявлениях.
The article examines the experience of researches of kinesthetic actions in the
system of dialogue interactive communication. In addition to
that, language and non-language (in particular kinesthetic actions) phenomena as
the modes of communications are the principle of
communication in all its various manifestations.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
8. П.Б. Царьков/P.B. Tsarkov
Тверская государственная сельскохозяйственная академия, г. Тверь
Tver state agricultural Academy, Tver
ПОЛИТИЧЕСКАЯ ЛИНГВИСТИКА В ТЕОРИИ И ПРАКТИКЕ
ФОРМИРОВАНИИ ПАРТИЙНОГО ДИСКУРСА (НА ПРИМЕРЕ ПАРТИИ «ЕДИНАЯ РОССИЯ»)
POLITICAL LINGUISTICS IN THE THEORY AND
PRACTICE OF FORMATION OF THE PARTY OF THE DISCOURSE (ON THE EXAMPLE OF THE PARTY
«UNITED RUSSIA»)
Идентификационный номер 0420900038\0032
Ключевые слова: дискурс, политика, коммуникация,
политическая лингвистика, речь.
Keywords: discourse, politics, communications, political linguistics,
speech.
В статье описаны некоторые актуальные проблемы политической
лингвистики и представлены способы их решения. Политическая
лингвистика выполняет важнейшую прикладную задачу объективного донесения
информации до лидеров и членов партии в
политическом дискурсе. В статье высказывается мнение об эффективности приемов
реконструкции образа политика на основе
языковой характеристики участников политической коммуникации.
This article describes some urgent problems of political linguistics; ways of
their decision are presented. Political linguistics does an important
applied task of objective transfer of information to the leaders and party
members in political discourse. The article suggests the effectiveness
of methods of politician image reconstruction policy by studying linguistic
characteristics of communicators in political sphere.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
9. Е.И. Губенко/E.I. Gubenko
Тверская государственная сельскохозяйственная академия, г. Тверь
Tver state agricultural Academy, Tver
ОСОБЕННОСТИ РЕАЛИЗАЦИИ АРГУМЕНТАТИВНЫХ РЕЧЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ
В КОММУНИКАТИВНОМ АКТЕ ЖУРНАЛИСТСКОГО РАССЛЕДОВАНИЯ
PECULIARITIES OF THE REALIZATION OF ARGUMENTATIVE
SPEECH ACTS IN THE COMMUNICATIVE ACT JOURNALISTIC INVESTIGATION
Идентификационный номер 0420900038\0033
Ключевые слова: сложное слово, грамматическая структура,
сложный термин, семантические отношения.
Keywords: compound word, grammatical structure, complex term, semantic
relations.
Статья посвящена описанию грамматической структуры сложного
английского термина в агрономии. Обсуждаются типы семантических отношений между
композитами сложного термина.
The article describes the system of complex terms in the agricultural
terminology of the English language, including the structure of the complex
terms and their semantic relations.
Рецензировано.
Рекомендовано к публикации.
Бальзамов Виктор Анатольевич |